„Paradox je tvrzení, které spojuje pojmy nebo výroky v běžném slova smyslu si odporující v neočekávaný, překvapivý, ale smysluplný celek. Nesmyslnost paradoxu je pouze zdánlivá.“
Wikipedie
Poslední dobou jsem si začala více všímat podobnosti moderního umění a věcí, které nás obklopují v denním životě. Asi to není tak překvapivé, vezmeme-li v úvahu podstatu umění.
Odraz doby a světa okolo nás / v nás.
Už nějakou dobu sbírám fotky věcí, které mě zaujaly. Nemám v plánu zde filosofovat. Chci se s vámi jen podělit o několik svých úlovků z ulice a ukázat vám je v přímém kontrastu s díly současných autorů.
Doufám, že vás nejeden obrázek překvapí, tak jako mě.
Toto geniální dílo odstartovalo onu touhu, poukázat na přímou úměrnost moderního umění s artefakty, kterých si běžně nevšímáme. Velice podobné dílo jsem totiž před pár lety viděla na výstavě v Berlíně.
Co to vlastně je?
Zpuchřelý plakát, který nikdo neměnil asi tak stopadesátlet.
Přejděme tedy rovnou k podhoubí všeho umění, do New Yorku:
V tomhle díle vidím zakytovanou zeď.
Jednu takovou jsem měla onehdá doma ve Varech.
Toto mě baví!
Jak autor citlivě rozmístil tahy:
Rakouský umělec Martin Rasp (na následujícím obrázku) pracuje s materiály nejrůznějšího původu a charakteru. Cílem je podtrhnout jejich vzájemné napětí a spojit různé polohy skutečnosti v jediném díle.
Níže můj oblíbený kousek.
Visí jen pár bloků od mého domova.
A tohle je… plesnivá omítka?
Autorka pochází z Koreje. Vyrůstala v chudém prostředí a jako malá si hrála jen s tím, co jí dala příroda. To vše se silně projevuje v jejím díle. Tento obraz pravděpodobně vznikl za použití písku, kávy a okapu.
Tapeta v babiččině bytě?
Prakticky cokoli se dá schovat do kolonky „kombinovaná technika“:
Tak tohle už ale bude opravdová tapeta!
Kdepak. Podlaha to je.